درباره استاد کیوان نظری عدلی و محصولات
مبتكر، طراح و مدير توليد سري نرمافزارهاي آموزشی پُرآموزي (Overlearning) ثبت شده در شوراي عالي انفورماتيك و دبيرخانه رسانههاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محقق و مدرس روشهای نوین آموزش زبانهای خارجی، تألیفکننده کتب نو آورانه آموزش زبان با روشهای بومیسازی شده، که این امر در راستای فرهنگ آموزش زبان در کشور، ضمن القا نکردن فرهنگ غرب، وابستگی به کتب و انتشارات برون مرزی را به مقدار چشمگیری کاهش خواهد داد.
همیشه بخش مهم و دردسرساز یادگیری زبان، حفظ کردن واژههاست. یادگیری واژههای زبان و به یاد سپردن آنها برای مدتهای طولانی مشکلی است که همهی زبانآموزها با آن مواجه هستند.
اما گفته میشود که میتوان با ترکیب روشهای نوین زبانشناسی و روانشناسی، از طریق آموزش به روش تصویرسازی ذهنی، کلمات برای همیشه در ذهن میمانند و میتوانید به جای خواندن معنی کلمهها، با تصویر آن روبهرو شوید. پرآموزی (Overlearning) یعنی یادگیری تا حد اشباع. مؤسسه علمی فرهنگی پُرآموزی میگوید با استفاده از محصولاتش، در یادگیری واژگان زبان به حد اشباع میرسید.
قیافهتان یادم هست!
تاکنون از کسی نشنیدهایم بگوید «قیافه شما را فراموش کردهام، ولی اسمتان یادم هست!». بارها قیافهی افراد را به یاد میآوریم، اما اسمشان را فراموش کردهایم. این شعاری است که پُرآموزی دارد.
پُرآموزی میگوید حافظهی تصویری ما قویتر از حافظهی کلامی است، تا آنجا که در برخی مستندات قدرت حافظه تصویری 400 برابر حافظهی کلامی ذکر شده است.
ایدهای از تلفیق مکانیک و روانشناسی
شاید جالب باشد بدانید این ایده چگونه شکل گرفته است. کیوان نظری عدلی، که در پروژه کارت هوشمند سوخت نیز فعال بوده میگوید در پروژه کارت هوشمند سوخت یکی از دغدغهها، آموزش نحوه نصب و راهاندازی و بهرهبرداری از این پروژه بود.
او در این جریان کارشناسی ارشدش را در رشتهی روانشناسی ادامه داد و جذب مباحث علمی روانشناسی، یادگیری حافظه و چگونگی عملکرد آن، اندیشه و زبان شد. این آشنایی در کنار حضور در پروژهی کارت هوشمند سوخت را میتوان مقدمهی شکلگیری محصولات پُرآموزی دانست.
اصل تصویرسازی برای آموزش
با این تفاسیر برای یادگیری زبان بهترین شکل آموزش، آموزش از طریق اصل تصویرسازی است.
استاد نظری میگوید برای آموزش زبان بهتر است به جای ترجمه یک واژه جدید به زبان مادری، سعی کنیم ارتباطی معنادار بین آن واژه با تصاویر بدیع و جالب ایجاد کنیم.
15 هزار واژه با چند برابر تصاویر
در نرمافزارهای پرآموزی بیش از 15 هزار واژه از زبانهای خارجی، از سادهترین اسامی مانند میوهها و لوازم منزل گرفته تا صفات، افعال، و حتی قیدها، اسامی معنا و اصطلاحات در سطوح پیشرفته زبان (آزمونها آیلتس، تافل و …) به دقت تصویرسازی شدهاند.
با هیجان یاد بگیرید
تصویرسازی لغات کمک فراوانی کرده تا هیجانات و نیز خاطرات شیرین وارد آموزش شود. شاید یادگیری لغات پسرخاله، پارچه مخمل، روز به یاد ماندنی، قتل عام و قحطی به صورت نوشتاری هیجان خاصی نداشته باشد و حتی خسته کننده هم باشند، اما اگر در کنار این کلمات، تصویر پسرخاله در مجموعه کلاه قرمزی، مخمل در سریال خونه مادربزرگه، بازی به یاد ماندنی ایران و استرالیا برای ورود به جام جهانی 98 و عکسهای ناراحت کننده از صحنههای قتل عام و قحطی را ببیند، مطمئناً هیجان شما بیشتر خواهد بود.
محصول بومی برای ذائقهی ایرانی
مسلماً تمام محصولاتی که در خارج از کشور تولید میشوند فاقد عکسهایی برگرفته از احساسات و خاطرات بومی ما هستند. در پُرآموزی سعی شده این نکته هم لحاظ شود تا این تشابه نوستالژیک حس خوشایندی را برای یادگیری به همراه داشته باشد.
ویژگیهای این محصولات
– آموزش واژگان از طریق تصاویر جالب و بدیع و استفاده از حافظه تصویری
– آموزش کاربرد واژگان در جمله
– تقویت تلفظ صحیح واژگان و بهرهگیری از حافظه شنیداری با ارائه تلفظ زنده و بومی واژگان
– تقویت نوشتار صحیح واژگان با تصحیح هوشمندانه املای نوشته شده توسط زبانآموز
– انتقال واژه به یک جعبه لایتنر نرم افزاری و کاملا خودکار جهت مرور و آزمون هوشمندانه مطالب خوانده شده و اطمینان از انتقال واژگان از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت
– امکان ارائه فایل صوتی واژگان و چاپ مطالب آموزشی به صورت فلشکارت جهت ادامه یادگیری در زمانهای مرده یا در شرایط عدم دسترسی به کامپیوتر
دانشگاه علم و صنعت: پُرآموزی دانشمحور است
دستاندرکاران پُرآموزی با ارائه مستندات علمی به اساتید مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت، محصولات خود را به دست داوری سپردند.
پس از 6 ماه زمان و بررسی و ارزیابی مستندات طرح، اساتید مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت این طرح را تایید کردند. این تایید علاوه بر آنکه حمایت معنوی مرکز رشد دانشگاه را به دنبال داشت، به عنوان یک طرح دانشمحور شناخته شد و قابلیت تجاریسازی آن نیز فراهم شد.
پُرآموزی مکمل استاد است
با گسترش حضور محصولات الکترونیک و در عین کوچکتر شدن و قابلیت حمل آنها ـ مانند کامپیوترهای خانگی، لپ تاپها، تبلتها، کتابخوانها و گوشیهای هوشمند ـ برخی فکر میکنند آموزش الکترونیک میتواند جایگزین استاد شود؛ در حالی که آموزش الکترونیک، استاد را در جایگاه اصلی خود قرار میدهد.
در آموزش الکترونیک حوزه زبان، معلم زمان زیادی را صرف آموزش مفاهیم و لغات به زبانآموز میکند. در حالی که زبانآموز میتواند با استفاده از محصولات پرآموزی و آشنایی کامل با واژگان در کلاس حاضر شود و به این ترتیب با صرفهجویی در وقت، استاد بهتر میتواند برای نوشتار، شنیدار و مکالمه که بیشتر به تجربه وابستهاند تمرکز کنند.
پُرآموزی در زبانهای دیگر
اگر به دنبال یادگیری زبانی غیر از انگلیسی هستید، مؤسسه پُرآموزی، نرمافزار یادگیری زبان عربی و فرانسه را هم با بیش از 4 هزار و 500 واژه تهیه کرده است. نظری میگوید تهیه واژههای آلمانی هم در برنامهی این مؤسسه قرار دارد.